Niebieskie migdały to wznowienie pięciu nowelek z tzw. serii
„13” pod jednym wspólnym tytułem. Intryga każdej nowelki jest
niezależna od pozostałych, jednakże zaczynając od części pierwszej (Chłopak Beaty)
można odnaleźć powiązania między głównymi bohaterkami. Osią łączącą
wszystkie nowelki jest wspólny pobyt dziewcząt na wakacyjnym obozie
językowym. Bohaterki pierwszych trzech nowelek nie znają się, ale
zapisują się na ten sam obóz. Akcja ostatnich dwóch nowelek toczy się po
obozie, kiedy bohaterki już się znają. Sam pobyt na obozie nie jest
treścią żadnej części.
1. Chłopak Beaty
Eliza — nieśmiała, wycofująca się osobowość. Mieszka w Nakle nad
Notecią, ma młodszą siostrę o zacięciu medycznym. Rodzina pełna, ojciec
bezrobotny, mama prowadzi salon sukien ślubnych i komunijnych.
Eliza ma dwie bliskie przyjaciółki. Jedna przez cały czas akcji jest chora. Dwa główne wątki to miłość Elizy do Leszka (kuzyna Beaty) i problem z tytułowym chłopakiem Beaty. Bohaterka kolekcjonuje komiksy. Dzięki sponosoratowi dziadków jedzie na wakacyjny obóz językowy. Czas akcji zamyka się w styczniu. Główny problem poruszony w powieści: nieśmiałość.
Eliza ma dwie bliskie przyjaciółki. Jedna przez cały czas akcji jest chora. Dwa główne wątki to miłość Elizy do Leszka (kuzyna Beaty) i problem z tytułowym chłopakiem Beaty. Bohaterka kolekcjonuje komiksy. Dzięki sponosoratowi dziadków jedzie na wakacyjny obóz językowy. Czas akcji zamyka się w styczniu. Główny problem poruszony w powieści: nieśmiałość.
2. Cztery łzy
Zuzia, siostra dwóch starszych braci, bliźniaków i łobuziaków.
Mieszka we Władysławowie. Rodzina rozbita — dzieci mieszkają tylko z
mamą, nauczycielką języka angielskiego. Ojciec zabiera je na co drugi
weekend do Gdańska, gdzie obecnie mieszka. Bohaterka bardzo nerwowa,
płaczliwa (stąd tytuł), ucieka w świat marzeń i fantazji, pragnie zostać
piosenkarką. Cierpi na obsesyjne dbanie o swój wygląd, nie wyjdzie z
domu bez dobrania ubrań kolorem, co komplikuje jej życie. Zakochuje się w
koledze braci, którzy utrudniają jej kontaktowanie się z nim. Nie ma
stałej koleżanki, ciągle zmienia swoje sympatie w tym względzie. Jej
mama organizuje obóz językowy, a Zuzia ma jej pomagać. Akcja rozgrywa
się w ciągu dwóch miesięcy: marca i kwietnia. Główny problem poruszony w
powieści: kompleksy, poczucie niższości.
3. Lina Karo
Karolina mieszka w Zielonce pod Warszawą, jest jedynaczką, nigdy nie
miała serdecznej koleżanki. Przyjaźni się z synem przyjaciółki swojej
mamy. Kocha się w chłopcu (a raczej za wszelką cenę chce się w nim
zakochać), który już ma dziewczynę. Ojciec jest osobą publiczną. Rodzina
przeżywa kryzys. Karolina to typ prymuski; zawsze wzorowo przygotowana,
zdolności przywódcze. Zbiera muszle i kolekcjonuje filmy przyrodnicze,
stąd jej obsesja na punkcie ekologii. Jej problemem jest fantazjowanie
graniczące z mitomanią. Nieskutecznie walczy z obgryzaniem paznokci.
Wybrała obóz językowy w nadziei, że nie spotka tam nikogo znajomego.
Akcja rozgrywa się w okolicach późnej wiosny, czyli maj i początek
czerwca. Główny problem poruszony w powieści: kłamstwo.
4. Furteczki
Akcja rozgrywa się w Choszcznie. Bohaterki — Hania i Laura Furta — są
siostrami. Ich rodzice nie żyją. Dziewczynki mieszkają w bloku,
wychowuje je babcia Magda — nadopiekuńcza, przewrażliwiona, bojąca się
współczesnego świata, która prawie na nic im nie pozwala. Siostry muszą
chodzić w opaskach, żeby włosy nie spadały im na oczy; muszą też szyć,
gotować, prasować, sprzątać i haftować, bo babcia tak była wychowywana.
Jedynym autorytetem dla babci jest miejscowy pediatra, który na
szczęście rozumie swoją rolę i „zaleca” dziewczynkom dużo przebywania na
świeżym powietrzu oraz chodzenie na basen. W wychowaniu pomaga
prababcia Maniusia (matka babci), która jest niezwykle optymistyczna,
ciekawa współczesnego świata i systematycznie wypieka różne domowe
specjały, których potem nie ma kto zjadać. Akcja powieści rozgrywa się
we wrześniu, już po obozie językowym, na którym siostry były. Do ich
miasta na miesiąc przyjeżdża małżeństwo native speakerów i ich syn —
Martin Cole. Tak jak i reszta szkoły, siostry zakochują się w tym
egzotycznym chłopaku. Chcą też wymóc na babci Magdzie, żeby pozwoliła im
odwiedzić poznaną na obozie Elizę Dukacką z Nakła nad Notecią. Muszą
podstępem wymyślać powody, by móc wyjść na pocztę, bo korespondują z
kilkoma dziewczynami poznanymi na tym obozie. W końcu Martin pomaga im
namówić babcię, by zaprosiła wszystkie dziewczyn na spotkanie poobozowe
właśnie do Choszczna. Główny problem poruszony w powieści: silna wola i
praca nad nią.
5. Piątka
Olga Wrona to bohaterka mieszkająca na wsi — w Stoczku koło Węgrowa.
Jest bardzo wysportowana i dzięki temu często wyjeżdża na różne zawody.
Ma dorosłą siostrę, która założyła już własną rodzinę. Rodzice zajęci są
trójką dzieci siostry. Olga reaguje na ogłoszenie w gazecie i w ten
sposób poznaje Dominika. Zaczynają korespondować. Olga zakochuje się w
nim. Wszystko układa się dobrze do czasu, gdy Olga przypadkiem dostaje
list nie skierowany do siebie. Bohaterka utrzymuje kontakt z Karoliną
Skrzypczyńską z Zielonki, którą poznała na obozie, a gdy jedzie do niej w
odwiedziny, poznaje też Olka, przyjaciela Karoliny. Oboje pomagają jej
otrząsnąć się po przykrości, która wytrąciła ją z równowagi. Gdy okazuje
się, że jedno z dzieci siostry jest poważnie chore, Olga, szukając po
omacku pomocy, zaczyna interesować się wróżbiarstwem. W końcu uczy się
chiromancji i stopniowo zauważa, że ma ogromne uzdolnienia w tym
kierunku. Namawia panią Szato, by w przyszłym roku znów zorganizowała
obóz, a sama, mimo że nie może liczyć na dotychczasowego sponsora,
wyczytuje z dłoni, że na ten obóz pojedzie. Główny problem poruszony w
powieści: odnalezienie radości w pomaganiu innym.[źródło]
Książka znajduje się w szkolnej bibliotece!